Eurobarometer 15 (1981)

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Der Eurobarometer 15 hat folgende Befragungsschwerpunkte: 1.) Die Stimmung und Zufriedenheit der Europäer, 2.) Die Einstellung zu Europa und zur Europäischen Gemeinschaft und 3.) Die Einstellung zur Einführung eines europäischen Reisepasses Themen: 1.) Die Stimmung und Zufriedenheit der Europäer: allgemeine Lebenszufriedenheit; Grundeinstellung zur Gesellschaft; Beurteilung der Wichtigkeit politischer Ziele im eigenen Lande. 2.) Einstellung zu Europa und zur Europäischen Gemeinschaft: Einstellung zur Einigung Westeuropas; Beurteilung der Entwicklung des Einvernehmens zwischen den Staaten der EG; Einstellung zur Mitgliedschaft in der Gemeinschaft und Grad der Verbundenheit mit der EG; Index der Einstellung zur Europäischen Gemeinschaft; Vorteile und Nachteile der Zugehörigkeit des eigenen Landes zur EG; Einstellung zu einem Verbleib bzw. Austritt aus der EG; Beurteilung der Solidarität innerhalb Europas. 3.) Einstellung zur Einführung eines europäischen Reisepasses. 4.) Sonstiges: Beurteilung der eigenen Meinungsführerschaft; politisches Interesse; Selbsteinschätzung auf einem Links-Rechts-Kontinuum; Parteiverbundenheit und Parteipräferenz; Fernsehgerätebesitz (Farbe oder schwarzweiß) und durchschnittliche Fernsehzeit pro Woche; präferierte Arten von Fernsehsendungen; Postmaterialismus-Index. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Berufliche Position; Betriebsgröße; Haushaltseinkommen; Haushaltszusammensetzung; Befragter ist Haushaltsvorstand; Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Urbanisierungsgrad.

Eurobarometer 15 has the following main survey focus areas: 1. the mood and satisfaction of Europeans, 2. attitude to Europe and the European Community and 3. attitude to introduction of a European passport. Topics: 1. The mood and satisfaction of Europeans: general contentment with life; fundamental philosophy on society; judgment on the importance of political goals in one´s country. 2. Attitude to Europe and the European Community: attitude to unification of Western Europe; judgment on the development of harmony between the nations of the EC; attitude to membership in the community and degree of solidarity with the EC; index of attitude to the European Community; advantages and disadvantages of membership of one´s country in the EC; attitude to remaining or leaving the EC; judgment on solidarity within Europe. 3. Attitude to introduction of a European passport. 4. Miscellaneous: judgment on one´s own opinion leadership; political interest; self-assessment on a left-right continuum; party allegiance and party preference; possession of television set (color or black and white) and average television time per week; preferred types of television broadcasts; postmaterialism index. Demography: age; sex; marital status; occupational position; company size; household income; household composition; respondent is head of household; party preference (Sunday question); degree of urbanization.

Alter: 15 Jahre und älter

Various sampling procedures (quota sample and multi-stage random sample) depending on country. Sample of persons 15 years old and older.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1206
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.1206
Provenance
Creator Inglehart, Ronald; Rabier, Jacques-René; Riffault, Hélène
Publisher GESIS Data Archive
Contributor DIMARSO, Brüssel; EMNID, Bielefeld; Gallup Markedsanalyse, Kopenhagen; Institut De Sondages Lavialle, Issy-Les-Moulineaux; ICAP Hellas, Athen; Irish Marketing Surveys, Dublin; DOXA, Mailand; ILRES, Luxemburg; NIPO, Amsterdam; The Gallup Poll, London
Publication Year 1981
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgium; Denmark; Denmark; Germany; Germany; Greece; Greece; France; France; Ireland; Ireland; Italy; Italy; Luxembourg; Luxembourg; Netherlands; Netherlands; Great Britain; Great Britain; Northern Ireland; Northern Ireland