Der jugendliche Verbraucher The Young Consumer

DOI

Kaufverhalten und wirtschaftliche Aufgeklärtheit jugendlicherVerbraucher. Themen: Einkaufsplanung und Führen eines Haushaltsbuches;Kaufverpflichtung bzw. empfundenes Unbehagen beim Verlassen einesGeschäfts nach Nichtkauf; Nutzung von Sonderangeboten; Preis alsQualitätsmerkmal; Selbsteinschätzung der Informiertheit über ökonomischeFragen; Quellen politischer und wirtschaftlicher Information;Bekanntheit von Verbraucherzeitschriften und Interesse an Warentests;Nutzung von Warentests zur Verbraucherinformation; Kenntnisse über dieStiftung Warentest und Kenntnis der Bedeutung "empfohlener Preis";Kenntnis der höchstzulässigen Rabattsätze und der Bezeichnung"Füllgewicht"; Kenntnisse über Haltbarkeitsdatum sowie Qualitäts- undGütezeichen; Einschätzung der rechtlichen Lage bei verschiedenenangenommenen Kaufverträgen; eigene Kontrolle der Kassenbons undPreisvergleiche; Verhalten be vergleichsweise teuren Preisen imStammgeschäft; Kenntnis der rechtlichen Folgen bei säumigerRatenzahlung; Einschätzung des Verbrauchereinflusses auf Qualität undPreis von Waren; Einstellung zur Verbraucherberatung und zu einemVerbraucherzusammenschluß; Einstellung zu einer aktiven Mitarbeit ineinem Verbraucherverein; Mietzahlungen und Nebenkosten; abgeschlosseneVersicherungen; Art der Einkommensquellen und Formen der Geldanlage;Wertpapierbesitz und Kontobesitz; Nutzung des 624-DM-Gesetzes. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Schulbildung; Beruf;Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Haushaltungsvorstand; Wohnsituation;Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter.

Purchase behavior and economic enlightenment of young consumers. Topics: Purchase planning and keeping a housekeeping book; obligationto purchase or uneasiness perceived at leaving a store after notbuying anything; use of special offers; price as qualitycharacteristic; self-assessment of extent to which informed abouteconomic questions; sources of political and economic information;familiarity of consumer magazines and interest in product tests; useof product tests for consumer information; knowledge about theStiftung Warentest {foundation for product testing} and knowledgeabout the significance of ´recommended price´; knowledge about themaximum permitted discount and the term ´net weight´; knowledge aboutbest-before date as well as quality and mark of quality; assessmentof the legal situation with various hypothetical purchase contracts;personal check of the sales receipt and price comparisons; conductwith relatively expensive prices in one´s regular store; knowledgeabout the legal consequences of late installment payments; assessmentof the influence of consumers on quality and price of products;attitude to consumer advice and to consumers joining together;attitude to active participation in a consumer organization; rentpayments and additional costs; completed insurance policies; type ofsources of income and forms of investment; possession of stocks andshares and possession of bank account; use of the 624-DM law. Demography: age; sex; marital status; school education; occupation;household income; size of household; head of household; housing situation;possession of durable economic goods.

Schriftliche Befragung unter Aufsicht

Written survey under supervision

Berufsschüler und Gymnasiasten

Vcational students and high school students.

Auswahlverfahren Kommentar: Geschichtete Klumpenauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0905
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0905
Provenance
Creator Lehrstuhl Für Haushaltswissenschaft, Technische Universität, Hannover
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Lehrstuhl Fuer Haushaltswissenschaft, Technische Universitaet, Hannover
Publication Year 1975
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Lower Saxony - municipal area of Hannover