Politische Sozialisation im Vorschulalter Political Socialization in Pre-School Age

DOI

Die Bedeutung der Autorität im Prozeß der politischen Sozialisation imVorschulalter (Kinder- und Elternbefragung). Themen: 1.) Kinderbefragung: Autoritätsstruktur in der Familie;Verhalten der Eltern gegenüber den Kindern; Ordnungssinn; Einstellungzur Autorität; Rollenbild eines Polizisten; Sozialisationspraktiken. 2.) Elternbefragung: Wichtigkeit von Erziehungszielen; Einstellung zuverschiedenen Strafformen; Information über Erziehungsfragen; Stellungin der Geschwisterreihe; Mischehe. Demographie: Alter; Geschlecht; Kinderzahl; Konfession; Schulbildung;Berufsausbildung; Beruf; berufliche Position; Haushaltseinkommen. Interviewerrating: Interviewdauer; Interviewdatum; Interviewumfeld;Abweichungen von standardisiertem Text; Intervieweridentifikation;Konkretheit der Erziehungsvorstellungen der Eltern;Kooperationsbereitschaft des Befragten.

The significance of authority in the process of political socializationin pre-school age (children and parents survey). Topics: 1. Children survey: authority structure in one´s family;conduct of parents regarding the children; sense of order; attitude toauthority; role model of a policeman; socialization practices. 2. Parents survey: importance of educational goals; attitude tovarious forms of punishment; information about child-raising questions;position in sibling sequence; mixed marriage. Demography: age; sex; number of children; religious denomination;school education; vocational training; occupation; professionalposition; household income. Interviewer rating: length of interview;date of interview; interview surroundings; deviation from standardizedtext; identification of interviewer; concreteness of child-raisingideas of parents; willingness of respondent to cooperate.

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Oral survey with standardized questionnaire

School beginners and their mothers in two schools in downtown Giessen.

Auswahlverfahren Kommentar: Auswahl von Schulanfängern und deren Müttern in zwei Schulen in der Gießener Innenstadt.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0529
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0529
Provenance
Creator Beck, Gertrud
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Soziologisches Seminar Der Universitaet Giessen
Publication Year 1971
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Hesse - Giessen