Beurteilung des Gesundheitssystems im Land. Persönliche Gesundheit.Gesundheitsversicherung.
Themen: Lebenszufriedenheit (Glücklichsein); Vertrauen in dasBildungssystem und das Gesundheitssystem des Landes; Forderung nacheiner Änderung des Gesundheitssystems; Rechtfertigung besserermedizinischer Versorgung und Bildung für Personen mit höheremEinkommen; Beurteilung des Gesundheitssystems des Landes (Skala:Einschätzung der Verbesserung des Gesundheitssystems, Beanspruchung vonGesundheitsleistungen über den notwendigen Bedarf hinweg,Bereitstellung von Basisgesundheitsleistungen durch den Staat,ineffizientes Gesundheitssystem); Bereitschaft zur Zahlung höhererSteuern zur Erhöhung der Gesundheitsversorgung für alle im Land;Einstellung zur öffentlichen Finanzierung von vorbeugendenmedizinischen Checks, Behandlung von HIV/AIDS, Programmen zurVerhinderung von Fettleibigkeit sowie Organtransplantationen;Einstellung zum Zugang zu staatlich geförderter Gesundheitsversorgungfür Menschen mit fremder Staatsbürgerschaft bzw. selbstschädigendemGesundheitsverhalten; geschätzter Anteil von Menschen ohne Zugang zumGesundheitssystem; Ursachen schwerwiegender Gesundheitsprobleme(gesundheitsschädliches Verhalten, Umwelt, Gene, Armut); Einstellung zurBereitstellung einer Herzoperation für Patienten, die rauchen, dieschon alt sind sowie bei solchen mit jungen Kindern; Einstellung zualternativer Medizin (bessere Lösungen für Gesundheitsprobleme alskonventionelle Medizin, verspricht mehr als sie halten kann);allgemeine Beurteilung von Ärzten im Land (Skala: vertrauenswürdig,diskutieren sämtliche Behandlungsoptionen mit ihren Patienten, geringemedizinische Fähigkeiten, kümmern sich mehr um ihr Einkommen als umihre Patienten, Offenheit im Umgang mit Behandlungsfehlern); Häufigkeitvon Problemen in den letzten vier Wochen: in Bezug auf Arbeit oderHaushaltsaktivitäten aufgrund gesundheitlicher Probleme, körperlichstarke Schmerzen, Unglücklichsein und Depressionen, Verlust desSelbstvertrauens und unüberwindliche Probleme; Häufigkeit vonArztbesuchen und von Besuchen bei alternativen Heilpraktikern imletzten Jahr; Krankenhausaufenthalt im letzten Jahr; Gründe für nichterhaltene notwendige medizinische Behandlung (Zahlungsschwierigkeiten,zeitliche Schwierigkeiten oder andere Verpflichtungen, erforderlicheBehandlung ist am Wohnort nicht verfügbar, zu lange Wartelisten);Wahrscheinlichkeit des Zugangs zur bestmöglichen Behandlung im Land beieiner schweren Krankheit und zu freier Arztwahl; Zufriedenheit mit demGesundheitssystem im Land; Zufriedenheit mit dem letzten Arztbesuch,bei alternativen Heilpraktikern und mit dem letztenKrankenhausaufenthalt; Anzahl täglich gerauchter Zigaretten; Häufigkeitdes Konsums von vier oder mehr alkoholischen Getränken pro Tag;Häufigkeit anstrengender körperlicher Aktivitäten und des Konsums vonObst und Gemüse; Selbsteinschätzung der Gesundheit; chronischeKrankheit oder Behinderung; Größe und Gewicht; Art der persönlichenGesundheitsversicherung; Beurteilung des Schutzes der persönlichenGesundheitsversicherung.
Optionale Fragen: Gesundheitsversicherung deckt ab: verordneteMedikamente, zahnmedizinische Versorgung und Krankenhausaufenthalte;Notwendigkeit einer Überweisung des Hausarztes vor dem Besuch einesFacharztes; Einschränkung sozialer Aktivitäten wegen gesundheitlicherProbleme.
Demographie: Geschlecht; Alter; Geburtsjahr; Jahre der Schulbildung;Schulbildung (länderspezifisch); höchster Bildungsgrad;Erwerbstätigkeit; Wochenarbeitszeit; Beschäftigungsverhältnis;Beschäftigtenzahl; Vorgesetztenfunktion; Anzahl der beaufsichtigtenBeschäftigten; Art der Organisation; Beruf (ISCO-88);Haupterwerbsstatus; Zusammenleben mit einem Partner;Gewerkschaftsmitgliedschaft; Konfession (länderspezifisch);Konfessionsgruppen; Kirchgangshäufigkeit; Selbsteinschätzung auf einerOben-unten-Skala; Wahlbeteiligung bei der letzten Wahl und gewähltePartei (länderspezifisch); Einschätzung der gewählten Parteilinks-rechts; Ethnizität (länderspezifisch); Kinderzahl;Haushaltsgröße; Einkommen des Befragten (länderspezifisch);Haushaltseinkommen (länderspezifisch); Familienstand;Urbanisierungsgrad; Region (länderspezifisch).
Für den Ehepartner bzw. Partner wurde erfragt: Erwerbstätigkeit;Wochenarbeitszeit; Beschäftigungsverhältnis; Vorgesetztenfunktion;Beruf (ISCO-88); Haupterwerbsstatus.
Zusätzlich verkodet wurde: Interviewdatum; Case substitution flag;Erhebungsmethode; Gewichtungsfaktor.
Evaluation of health care system in the country. Personal health.Health insurance.
Themes: satisfaction with life (happiness); confidence in theeducational system and the health system of the country; changes ofhealth care system is needed; justification of better medical supplyand better education for people with higher incomes; assessment of thehealth care system of the country (scale: estimation of improvement ofthe health care system, usage of health care services more thannecessary, government should provide only basic health care services,inefficient health care system); willingness to pay higher taxes toimprove the level of health care for all people in the country;attitude towards public funding of: preventive medical checkups,treatment of HIV/AIDS, programs to prevent obesity and conduct organtransplants; attitude towards the access to publicly funded health carefor people without citizenship of the country and even if they behavein ways that damage their health; estimated part of people withoutaccess to the health care system; causes of severe health problems(behavior that damages health, environment, genes, poverty); evaluationof patients for smoking habits, age and the presence of young childrenfor a needed heart operation; attitude towards alternative (traditionalor folk) medicine (provides better solutions for health problems thanconventional medicine, promises more than it is able to deliver);assessment of doctors in general in the country (scale: doctors can betrusted, discuss all treatment options with their patients, poormedical skills, more care about their earnings than about theirpatients, openness in dealing with mistakes during treatment);frequency of difficulties with work or household activities because ofhealth problems, bodily aches or pains, unhappiness and depression,loss of self-confidence and insuperable problems in the past fourweeks; frequency of doctor visits and of visiting an alternative(traditional/folk) health care practitioner during the past twelvemonths; stay in hospital or a clinic as an in-patient overnight duringthe last year; reasons why the respondent did not receive neededmedical treatment (could not pay for it, could not take the time offwork or because of other commitments, needed treatment was notavailable at the place of residence, too long waiting list); likelihoodof getting the best treatment available in the country in the case ofseriously illness and of treatment from the doctor of own choice;satisfaction with the health care system in the country; satisfactionwith treatment at the last visit to a doctor, when attendingalternative health care practitioner and with the last hospital stay;number of smoked cigarettes per day; frequency of drinking four or morealcoholic drinks on the same day, strenuous physical activity and ofeating fresh fruit or vegetables; assessment of personal health;respondent has a long-standing illness, a chronic condition or adisability; height and weight of respondent; kind of personal healthinsurance; only respondents with health insurance: assessment ofpersonal health insurance coverage.
Optional items: personal health insurance covers the prescribed drugs,dental health care and in-patient health care in hospital; need of areferral from the family doctor before visiting a medical specialist;limitation of social activities with family or friends because ofhealth problems.
Demography: Sex; age; year of birth; years in school; education(country specific); highest completed degree; work status; hours workedweekly; employment relationship; number of employees; supervision ofemployees; number of supervised employees; type of organization:for-profit vs. non profit and public vs. private; occupation (ISCO-88);main employment status; living in steady partnership; union membership;religious affiliation or denomination (country specific); groups ofreligious denominations; attendance of religious services; top-bottomself-placement; vote in last general election; country specific partyvoted in last general election; party voted (left-right); ethnicity(country specific); number of children; number of toddlers; size ofhousehold; earnings of respondent (country specific); family income(country specific); marital status; place of living: urban – rural;region (country specific).
Information about spouse and about partner on: work status; hoursworked weekly; employment relationship: supervises other employees,occupation (ISCO-88); main employment status.
Additionally encoded: date of interview; case substitution flag; modeof data collection; weight.
Interview
Self-administered questionnaire
Von Land zu Land unterschiedliche Erhebungsverfahren:
CAPI (Computerunterstützte persönliche Befragung) – Persönliches Interview
PAPI (Papierfragebogen) – Persönliches Interview
Papier (SAQ) – Standardisierter Selbstausfüller
ACASI (Computerunterstützte Audio-Selbstbefragung) – Interaktiver Selbstausfüller
CAWI (Computerunterstütztes Web-Interview) – Interaktiver Selbstausfüller
Mode of interview differs for the individual countries: partly
face-to-face interviews (partly CAPI) with standardized questionnaire,
partly paper and pencil and postal survey and partly web survey
Australia: Self-completion, paper and pencil, mailed to, mailed back by
respondent
Belgium - Flanders: ISSP-module: drop-off questionnaire. Background variables were asked face-to-face (CAPI)
Belgium - Wallonia: postal survey
Bulgaria: Face-to-face (PAPI)
Switzerland: CAPI
Chile: Face-to-face
China: Face-to-face (PAPI)
Czech Republic: Face-to-face
Denmark: Web based (self-completion). A postal introduction letter containing
a link was mailed to all respondents
Spain: Face-to-face (PAPI)
Finland: Postal (both directions), self-completion, paper & pencil OR internet
France: Mail
Germany: Self-completion questionnaire (CASI), interviewer in attendance.
Background variables were asked face-to-face (CAPI).
Great Britain: Self-completion questionnaire,
completed by the respondent after the main face-to-face interview and
collected by the interviewer or posted by the respondent.
Croatia: Face-to-face
Israel: Face-to-face
Italy: Self completion, paper and pencil; questionnaire delivered by
interviewer, returned by mail and self completion, web questionnaire
Japan: Self-completion
Lithuania: Face to face interview/paper and pencil interview (PAPI), with
visuals
Korea (South): Face-to-face
Norway: Combined mail survey and web survey
Philippines: Face-to-face interviews with visuals
Poland: Computer Assisted Personal Interview (CAPI)
Portugal: Computer Assisted Personal Interview (CAPI)
Russia: Face-to-face interview
Sweden: Postal survey
Slovakia: CAPI with visuals (visuals displayed on screen)
Slovenia: Personal interviews (pencil and paper with visuals)
South Africa: Face-to-face
Taiwan: Face-to-face interview (pencil and paper & CAPI)
Turkey: Face-to-Face interviews with visuals
USA: Face-to-face (CAPI)
Personen im Alter ab 18 Jahren
Ausnahmen: Dänemark (18-79), Finnland (15-74), Italien (16 Jahre und älter), Japan (16 Jahre und älter), Norwegen (19-78), Schweden (18-80), Südafrika (16 Jahre und älter)
Age: 18 years old and older
Exceptions: Denmark (18-79), Finland (15-74), Italy (16 years old and older), Japan (16 years old and older), Norway (19-78), Sweden (18-80), South Africa (16 years old and older)
Wahrscheinlichkeitsauswahl; Auswahlverfahren Kommentar: Von Land zu Land unterschiedliche Auswahlverfahren:
Zum Teil einfache, zum Teil mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl.