Eurobarometer 4 (1975)

DOI

The two major topics are: 1. A series of questions on unification of Europe already posed in earlier Eurobarometers and 2. Attitudes and conduct of European consumers. Topics: 1. Personal interest in the problems of the EC; attitude to the election of the European Parliament and membership of the country in the EC; importance of problems with which the EC is occupied; preference for European Community actions or independent national actions; image of the Common Market; attitude to a European citizenship; judgment on the subjective tax burden and social services of the country; political interest; most important personal problems; general contentment with life. 2. Assessment of price development and individual reactions to compensation of inflation; conduct with complaints; quality-conscious and price-conscious conduct in purchase of consumer goods; judgment on personal level of information in purchase of durable economic goods and with groceries; perceived influence through advertising; attitude to advertising; name-brand articles and advertising; writings on purchase behavior and consumer advice; attitude to and judgment on consumer protection organizations; personal membership in such an organization and interest in this; trust in independent product tests and significance of test results for purchase decision; evaluation of consumer information in the various media; judgment on the ability of the party regarding consumer interest. Demography: club memberships; party preference (Sunday question);religiousness; age; sex; marital status; nationality; religious denomination; school education; occupation; employment; household income; size of household; composition of household; head of household; city size; state.

Die beiden Themenschwerpunkte sind: 1.) eine Serie von Fragen zur Vereinigung Europas, die auch schon in früheren Eurobarometern gestellt wurden und 2.) Einstellungen und Verhalten der europäischen Verbraucher. Themen: Zu 1.): Persönliches Interesse an den Problemen der EG; Einstellung zur Wahl des Europaparlaments und zur Mitgliedschaft des Landes in der EG; Wichtigkeit der Probleme, mit denen sich die EG befasst; Bevorzugung europäischer Gemeinschaftsaktionen oder unabhängiger nationaler Aktionen; Image des Gemeinsamen Marktes; Einstellung zu einer europäischen Staatsbürgerschaft; Beurteilung der subjektiven Steuerlast und der Sozialleistungen des Staates; politisches Interesse; wichtigste persönliche Probleme; allgemeine Lebenszufriedenheit; Zu 2.): Einschätzung der Preisentwicklung und individuelle Reaktionen zur Kompensation der Inflation; Verhalten bei Reklamationen; qualitäts-und preisbewusstes Verhalten beim Einkauf von Konsumgütern; Beurteilung des eigenen Informationsstands beim Kauf langlebiger Wirtschaftsgüterund bei Lebensmitteln; wahrgenommene Beeinflussung durch die Werbung; Einstellung zur Werbung; Markenartikel und Werbung; Schriften zum Kaufverhalten und zur Verbraucherberatung; Einstellung zu und Beurteilung der Verbraucherschutzorganisationen; eigene Mitgliedschaft in einer solchen Organisation und Interesse daran; Vertrauen in unabhängige Warentests und Bedeutung der Testergebnisse für die Kaufentscheidung; Bewertung von Verbraucherinformationen in den verschiedenen Medien; Beurteilung der Kompetenz der Partei bezüglich Verbraucherinteresse. Demographie: Vereinsmitgliedschaften; Parteipräferenz (Sonntagsfrage);Religiosität; Alter; Geschlecht; Familienstand; Nationalität; Konfession; Schulbildung; Beruf; Berufstätigkeit; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Haushaltszusammensetzung; Haushaltungsvorstand; Ortsgröße; Bundesland.

Alter: 15 Jahre und älter

Various sampling procedures (quota sample and random selection) depending on country. Sample of persons 15 years old and older.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0988
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0988
Provenance
Creator Rabier, Jacques-René
Publisher GESIS Data Archive
Contributor IFOP, Paris (Auch: Internationale Koordination); DIMARSO, Brüssel; EMNID, Bielefeld; Gallup Markedsanalyse, Kopenhagen; Irish Marketing Surveys, Dublin; DOXA, Mailand; NIPO, Amsterdam; The Gallup Poll, London
Publication Year 1975
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgium; Germany; Germany; Denmark; Denmark; France; France; Great Britain; Great Britain; Northern Ireland; Northern Ireland; Ireland; Ireland; Italy; Italy; Luxembourg; Luxembourg; Netherlands; Netherlands