Studenten-Intervallstudie Leistung SIL-EX II 1986 Students Interval Study Achievement, SIL-EX II 1986

DOI

Ursachen, Faktoren und Bedingungen des vorzeitigen Abgangs ausdem Hochschuldirektstudium der DDR in Abhängigkeit von derPersönlichkeitsentwicklung vorzeitig exmatrikulierterStudentInnen. Themen: Wertorientierungen zur Lebensgestaltung; Herausbildungdes Studienwunsches; Informiertheit über Studium und Beruf;Bildungsweg zur Hochschulreife, Abiturnote; Studienleistung;Studienfachwahl; persönliche Bedeutung der Hochschulbildung;Vorstellungen vom studentischen Leben; Vornahmen für das Studium;Identifikation mit dem Studentsein, Anstrengungsbereitschaft,Studienerfolgssicherheit; Verhältnis zwischen Lehrkräften undStudenten, Verhältnis zu den Kommilitonen;Studienfachverbundenheit und Berufsverbundenheit;Studienbewerbung; Zeitraum zwischen Abitur und Studienbeginn;Beschäftigung mit Fachproblemen, wissenschaftlicher Arbeitsstil,Studientechniken, Bewältigung des Selbststudiums; Befindlichkeitim Studium, Zufriedenheit mit Arbeits- und Lebensbedingungen amHochschulort; Selbsteinschätzung hinsichtlich der Leistung undAktivität in der Seminargruppe, Unter-/Überforderung; Gründe fürMißerfolge im Studium; Zeitpunkt des Studienabbruchs; Gründe desvorzeitigen Studienabbruchs; offizielleExmatrikulationsbegründung; Einstellung zur Abgangsentscheidung,Bewertung durch andere Personen; Identifikation mit Bildungsweg,Hochschulstudium, Studienfach; Charakteristik der aktuellenTätigkeit, Ausübung des erlernten Berufs; erneutes Studium,Studienwunsch; aktuelle feste Partnerbeziehung zu PartnerIn undStudentIn; Vorstellungen von Partnerschaft und eigener familiärerLebensgestaltung; Wohnform; demographische Angaben.

Reasons, factors and conditions of prematurely leaving GDR college studies depending on personality development of students prematurely discontinuing studies. Topics: Moral orientations on structuring life; development of the desire to study; extent to which informed about studies and occupation; path of education to high school graduation, high school graduation grade; study achievement; choice of subject; personal significance of college education; concepts of student life; first names for studies; identification with being a student, willingness to make an effort, certainty of study success; relationship between teachers and students, relationship with fellow students; subject solidarity and occupation solidarity; application for admission to college; time interval between high school graduation and start of studies; occupation with subject problems, scientific work style, study techniques, dealing with studying on one's own; condition during studies, satisfaction with working and living conditions at university city; self-assessment regarding achievement and activity in seminar group, having too much/little expected; reasons for failures during studies; time of interruption of course of study; reasons for premature interruption of course of study; official justification for terminating studies; attitude to decision to quit, assessment by other persons; identification with path of education, college studies, subject; characteristic of current activity, exercise of occupation learned; renewed studies, desire to study; current firm partner relation with partner and student; concepts of partnership and personal structuring of family life; form of housing; demographic information.

Self-administered questionnaire: Paper

Postalische Befragung

Mail survey

Vorzeitig Exmatrikulierte bis zum 3. Studienjahr von 15 Universitäten und Hochschulen (SIL-Population), die im Zeitraum vom 01. 09. 1982 bis zum 30. 11. 1985 ihr Studium vorzeitig und ohne akademischen Abschluß beendeten.

College drop-outs until the 3rd year of studies at 15 universities and colleges (SIL-Population) who terminated their studies prematurely and without academic degree in the time period from 1 Sept. 1982 until 30 Nov. 1985.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6137
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6137
Provenance
Creator Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig; Laboratorium Für Studentenforschung An Der Karl-Marx-Universität Leipzig
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Zentralinstitut Fuer Jugendforschung, Leipzig; Laboratorium Fuer Studentenforschung An Der Karl-Marx-Universitaet Leipzig; Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig Laboratorium Für Studentenforschung An Der Karl-Marx-Universität Leipzig; GESIS
Publication Year 1986
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990)