Meinungsbildner 1989 Opinion Makers 1989

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Einstellungen von Eliten und meinungsbildenden Personenzu wirtschaftspolitischen Fragen. Themen: Wichtigste Aufgaben von Großunternehmen; vermuteteEntwicklung des Dollarkurses bis Ende 1989 und der Wachstumsratedes Bruttosozialprodukts im Jahr 1989; Inflationserwartung fürdas Jahr 1989; erwartete Arbeitslosenzahl;präferierte Maßnahmen zur Bekämpfung der Arbeitslosigkeit;Beurteilung der Wichtigkeit einer europäischen Kooperation inausgewählten Bereichen; kompetenteste Politiker in ausgewähltenSachgebieten; Print-Mediennutzung; deutsche Produkte iminternationalen Wettbewerb; Auswirkungen des EG-Binnenmarktes aufausgewählte Branchen in der BRD; Prognose für die Bundestagswahl;Auswirkung einer einer rot-grünen Koalition auf die Wirtschaft;Parteipräferenz; präferierte Maßnahmen für eine flexiblereRegelung der Arbeitszeit. Zusätzlich verkodet wurde die Position und das Aufgabengebiet desBefragten. Demographie: Alter; Geschlecht; Bundesland.

Attitudes of elites and persons influencing opinion; questions ofeconomic policy. Topics: most important tasks of large companies; expected developmentof the dollar exchange rate until the end of 1989 and of the growthrate of the gross national product in 1989; inflation expectation for1989; expected unemployment figures; preferred measures to combatunemployment; judgement on the importance of European cooperation inselected areas; most able politicians in selected subject areas; usageof the print media; German products in international competition;effects of the EC domestic market on selected area of business in theFRG; prognosis for the Federal Parliament election; effect of ared-green coalition on the economy; party preference; preferredmeasures for more flexible handling of working hours. Also encoded was: the position and area of responsibility ofrespondent.

Schriftliche und mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Written and oral survey with standardized questionnaire

Meinungsbildende Personen in wirtschaftspolitisch relevanten Bereichen. Als Zielgruppen für die Befragung waren definiert worden: Politiker, Leitende Beamte, Gewerkschaftler, Journalisten, Manager und Bankiers

Persons influencing opinion in areas relevant to economic policy. The following were defined as target groups for the survey: politicians, managers in the civil service, trade unionists, journalists, managers and bankers.

Auswahlverfahren Kommentar: Geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1785
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.1785
Provenance
Creator MARPLAN, Offenbach
Publisher GESIS Data Archive
Contributor MARPLAN, Offenbach
Publication Year 1989
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OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany - FRG incl. West Berlin