International Social Survey Programme: Family and Changing Gender Roles III - ISSP 2002

DOI

Familienleben. Rollenverteilung. Themen: Einstellung zur Berufstätigkeit von Müttern und verheirateten Frauen; Rollenverteilung von Mann und Frau in Beruf und Haushalt; präferierter Umfang der Berufsausübung von Frauen während verschiedener Phasen der Kindererziehung; Einstellungen zu Ehe, Alleinerziehenden, Zusammenleben vor der Ehe und Scheidung; Ansichten zur Bedeutung von Kindern für das Leben; Einstellung zu Mutterschaftsurlaub und Kindergeld; Einkommensverwaltung in der Ehe bzw. Partnerschaft; Aufgabenteilung im Haushalt und in der Familie; wöchentliches Zeitbudget für Arbeiten im Haushalt für beide Partner; Häufigkeit von Meinungsverschiedenheiten wegen der Arbeiten im Haushalt; Entscheidungsgewalt in der Kindererziehung; Entscheidungsgewalt bei Freizeitaktivitäten und Anschaffungen für den Haushalt; Hauptverdiener (Partner mit höherem Einkommen); Belastung durch Familie, Arbeit, Hausarbeit (Skala); persönliche Glückseinschätzung; Zufriedenheit mit Beruf und Familie; Berufstätigkeit der Mutter während der Kindheit des Befragten; Erwerbstätigkeit in verschiedenen Phasen der Kindererziehung. Demographie: Geschlecht; Alter; Familienstand; Zusammenleben mit einem Partner; Dauer der Schulbildung; höchster Bildungsabschluss; berufliche Position; wöchentliche Arbeitszeit; ISCO-88-Berufscode; Beschäftigung im öffentlichen Dienst; Anzahl der Angestellten (bei Selbstständigen); Vorgesetztenfunktion; Gewerkschaftsmitglied; Einkommen des Befragten; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße, Zusammensetzung des Haushaltes; Selbsteinschätzung auf einem Links-Rechts-Kontinuum und auf einer Oben-Unten-Skala; Bildungsabschluss und berufliche Position des Partners; Partner im öffentlichen Dienst; Parteipräferenz; Wahlverhalten bei der letzten Wahl; Religionszugehörigkeit; Kirchgangshäufigkeit; Selbsteinschätzung der Schichtzugehörigkeit; Ortsgröße; Urbanisierungsgrad; Nationalität, ethnische Zugehörigkeit. Zusätzlich verkodet wurde: Erhebungsmethode.

Family and gender roles. Topics: attitude towards employment of mothers and married women; role distribution of man and woman in occupation and household; preferred extent of employment for women during different stages of child raising; attitudes towards marriage, single-parenting, cohabitation before marriage, and divorce; views on the significance of children in life; views on paid maternity leave and on financial aid for working parents; management of income in marriage or partnership; allocation of duties in the household and in family matters; time budget for housekeeping and sharing of housekeeping for both partners; frequency of disagreement about the sharing of housekeeping; decision making in matters of child raising, weekend activities and buying major things for home; principal earner (partner with higher income); stress caused by family, work and household duties (scale); estimation of general personal happiness; satisfaction with employment situation and family life; employment of mother during childhood of respondent; employment in various phases of child raising. Demography: sex; age, marital status; living together with a partner; years of school education and highest degree; type and time extent of occupation activity; occupation (ISCO-88-Code); working in private or public sector; occupational self-employment and number of employees; supervising function at work; size of household; composition of household; current employment status of spouse; partner employed in public service; working hours per week of partner; union membership; family income; party affiliation and election behaviour; self-classification on a left-right-continuum; religious denomination; frequency of church attendance; self-placement of social status; self-classification on a top-bottom-scale. Also encoded was: region; rural or urban area; size of community; ethnic identification; mode of data collection.

Mündliche, schriftliche bzw. postalische Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Oral, paper and pencil resp. postal interview with standardised questionnaire

Alter: 18 Jahre und älter Ausnahmen: CH, FI: 15+; AT, IE, JP, NL: 16+

Age: 18 years old and older Exceptions: CH, FI: 15+; AT, IE, JP, NL: 16+

Von Land zu Land unterschiedliche Erhebungsverfahren: Zum Teil einfache, zum Teil mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3880
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.3880
Provenance
Creator Haller, Max; Dimova, Lilia; Plecitá, Klára; Lehmann, Carla; Valenzuela, Paulina; Papageorgiou, Bambos; Andersen, Jørgen G.; Borre, Ole; Togeby, Lise; Nielsen, Hans J.; Andersen, Bjarne H.; Kjaer, Ulrik; Blom, Raino; Melin, Harri; Carton, Ann; Van Geel, Hendrik; Lemel, Yannick; Harkness, Janet; Mohler, Peter Ph.; Lewin-Epstein, Noah; Aramaki, Hiroshi; Kobayashi, Toshiyuki; Onodera, Noriko; Tabuns, Aivars; Koroleva, Ilze; Curiel Gutierrez, Federico; Mirele, Hector; Gordínez, Jorge; Becker, Jos W.; Gendall, Philip; Devine, Pauline; Sjak, Knut K.; Evenshaug, Oddbjørn; Hallen, Dag; Hjardemaal, Finn; Cichomski, Bogdan; Villaverde Cabral, Manuel; Ramos, Alice; Khakhulina, Ludmila; Svallfors, Stefan; Edlund, Jonas; Tos, Niko; García-Pardo, Natalia; Chang, Mau-Kuei; Davis, James A.; Smith, Tom W.; Marsden, Peter V.; Hadler, Markus; Ressler, Regine; Vala, Jorge; University And Warsaw School Of Social Psychology; The Economic And Social Research Institute, Ireland; Demographic Research Institute, Central Statistical Office Hungary, Hungary; National Centre For Social Research, Great Britain; UERJ. IUPERJ. SENSUS, Brazil; Melbourne Institute For Applied Economic And Social Research, University Of Melbourne, Australia; Institute For Sociology Of The Slovak Academy Of Sciences, Slovakia; Institute For Public Opinion Research At The Statistical Office Of The Slovak Republic, Slovakia; Institute SIDOS, Switzerland
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Datacol, Canberra, Australia; Datacol, Canberra, Australien; SENSUS Data World Pesquisa & Consultoria S/C Ltda, Brazil; SENSUS Data World Pesquisa & Consultoria S/C Ltda, Brasilien; SFI SURVEY, Copenhagen, Denmark; SFI SURVEY, Copenhagen, Dänemark; INFAS, Institut Für Angewandte Sozialwissenschaften, Germany; INFAS, Institut Für Angewandte Sozialwissenschaften, Deutschland; Statistics Finland, Helsinki, Finland; Statistics Finland, Helsinki, Finnland; Significant/GFK, Heverlee, Flanders (Belgium); Significant/GFK, Heverlee, Flandern (Belgien); France-ISSP, France; France-ISSP, Frankreich; National Centre For Social Research, Great Britain; National Centre For Social Research, Großbritannien; The Economic Social Research Institute, Ireland; The Economic Social Research Institute, Irland; B.I. And L. Cohen, Israel; Institute Of Marketing And Opinion, Mexico; Institute Of Marketing And Opinion, Mexiko; Nipo, Amsterdam, Netherlands; Nipo, Amsterdam, Niederlande; Research And Evaluation Services (RES), Northern Ireland; Research And Evaluation Services (RES), Nord Irland; Norwegian Gallup Institute AS, Norway; Norwegian Gallup Institute AS, Norwegen; Institute For Empirical Social Research (IFES), Wien, Austria; Institute For Empirical Social Research (IFES), Wien, Österreich; Public Opinion Research Centre (CBOS), Warschau, Poland; Public Opinion Research Centre (CBOS), Warschau, Polen; Mitovacao-Estudes Psico-Sociologicos, Portugal; VCIOM, Russia; VCIOM, Russland; SIFO, Sweden; SIFO, Schweden; MIS Trend, Institut Pour L´étude Des Marchés Et Les Sondages D´Opinion, Lausanne, Switzerland; MIS Trend, Institut Pour L´étude Des Marchés Et Les Sondagesd´Opinion, Lausanne, Schweiz; Public Opinion And Mass Communication Research Centre, Ljubljana, Slovenia; Public Opinion And Mass Communication Research Centre,Ljubljana, Slowenien; The Institut For Public Opinion Research At The Statistical Office Of The Slovak Republic, Slovakia; The Institut For Public Opinion Research At The StatisticalOffice Of The Slovak Republic, Slowakei; Centro De Investigaciones Sociológicas (CIS), Spain; Centro De Investigaciones Sociológicas (CIS), Spanien; Center For Survey Research, Taiwan; SC&C, Czech Republic; SC&C, Tschechische Republik; TARKI Social Research Centre Budapest, Hungary; TARKI Social Research Centre Budapest, Ungarn; National Opinion Research Center (NORC), USA; Center Of Applied Research, Cyprus College, Republic Of Cyprus; Center Of Applied Research, Cyprus College, Republik Zypern
Publication Year 2004
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Australia; Brazil; Bulgaria; Chile; Denmark; Germany; Finland; Vlaams Gewest; France; Great Britain; Ireland; Israel; Japan; Latvia; Mexico; Netherlands; New Zealand; Northern Ireland; Norway; Austria; Philippines; Poland; Portugal; Russian Federation; Sweden; Switzerland; Slovenia; Slovakia; Spain; Taiwan; Czech Republic; Hungary; United States; Cyprus