Programme for International Student Assessment 2018 (PISA 2018) Programme for International Student Assessment 2015 (PISA 2018)

DOI

Mit Durchführung des Projektes liegen die Ergebnisse aus der siebten Erhebungsrunde der PISA-Studie vor, bei der 2018 die Lesekompetenz im Mittelpunkt stand. Die fünfzehnjährigen Schülerinnen bearbeiteten Aufgaben aus den Bereichen Lesen, Mathematik, Naturwissenschaften sowie einen Fragebogen zum demographischen Hintergrund, dem Unterrichts- und Schulgeschehen sowie zur Einstellung von Globalität. Befragt wurden außerdem die Schulleitungen, Lehrkräfte und Eltern. Die wichtigste Änderung für die Testteilnehmerinnen bestand in der Umstellung auf adaptives Testen für die Hauptdomäne Lesen. Außerdem wurde in PISA 2018 neben der Bearbeitung der Tests am Computer ein verfeinertes Modell zur Skalierung der Daten verwendet, welche die Schwierigkeit der Testaufgaben, die Fähigkeit der Jugendlichen und das Potenzial von Testaufgaben berücksichtigt, tatsächlich kompetente von weniger kompetenten Schüler*innen zu unterscheiden.

With the implementation of the project, the results of the seventh round of the PISA study, which focused on reading comprehension in 2018, are now available. The fifteen-year-old students* completed tasks in the areas of reading, mathematics, and science, as well as a questionnaire on demographic background, classroom and school activities, and attitudes toward globality. School administrators, teachers and parents were also interviewed. The most important change for the test participants was the switch to adaptive testing for the main domain of reading. In addition, PISA 2018 used a refined data scaling model that takes into account the difficulty of the test items, the ability of the young people and the potential of test items to distinguish truly competent from less competent students.

Self-administered questionnaire: Paper

Self-administered questionnaire: Computer-assisted (CASI)

Educational measurements and tests

Messungen und Tests: Computerbasierter Test

Measurements and Tests: Computer assisted test

Schüler (15-jährig) (N=5.451) sowie der Jahrgangsstufe 9 (N=3.567) an allgemeinbildenden Schulen (N=91); Lehrkräfte (N=4.950)

Students (15-year old) (N=5,451) and in grade 9 (N=3,567) in General Education Schools (N=91); Teachers (N=4,950)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2018_v1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2015_v3
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2012_v5
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2009_v1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2006_v1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2003_v1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2000_v1
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_pisa_2018_v1
Provenance
Creator Reiss, Kristina; Mang, Julia; Heine, Jörg-Henrik; Weis, Mirjam; Schiepe-Tiska, Anja; Diedrich, Jennifer; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf; Zentrum Für Internationale Bildungsvergleichsstudien (ZIB); Technische Universität München (TUM)
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2021
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage national