Flash Eurobarometer 238 (Europeans’ Attitudes Towards Animal Cloning)

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Meinung zum Klonen von Tieren zur Nahrungsmittelproduktion.

Themen: Kenntnis des Ausdrucks Klonen von Tieren und seiner Bedeutung; Einstellung zum Klonen von Tieren: moralisch falsch, führt zum Klonen von Menschen, verursacht Leid bei den Tieren, Langzeitwirkungen sind nicht bekannt, Gefahr der Verringerung der Biodiversität; akzeptable Gründe für das Klonen von Tieren: Verbesserung der Widerstandfähigkeit, Erhalt seltener Tierarten und zur Nahrungsmittelproduktion; Meinung zum Klonen von Tieren zur Nahrungsmittelproduktion: Erhalt der Wettbewerbsfähigkeit der europäischen Nahrungsmittelindustrie, mangelnde Erfahrungen mit den Nebenwirkungen, Tiere als Ware, Senkung der Verbraucherkosten, moralische Bedenken; Vorteile, die die Aufzucht von geklonten Tieren für die Nahrungsmittelproduktion rechtfertigen würden; Institutionenvertrauen beim Thema Klonen von Tieren; Orientierung des eigenen Kaufverhaltens von Lebensmitteln an vertrauenswürdigen Informationsquellen; Wunsch nach Etikettierung von Fleisch von Nachkommen geklonter Tiere; vermutete Nutznießer beim Klonen in der Nahrungsmittelproduktion sowie dadurch benachteiligte Personen. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Interviewer-ID; Interviewsprache; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Region; Gewichtungsfaktor.

Attitudes towards animal cloning.

Topics: awareness of the term ´animal cloning´; knowledge test on animal cloning: cloned animals are an identical copy of the source animals, animal cloning involves genetic modification; attitude towards the following statements on animal cloning: is morally wrong, might lead to human cloning, causes unnecessary pain, long term effects on nature are unknown, decreases genetic diversity within livestock populations; justification of animal cloning with regard to selected purposes: improve disease robustness, preserve rare animal breeds, food production; attitude towards the following statements on cloning animals for food production purposes: necessary to apply for the benefit of European food industry, unknown long-term health and safety effects, morally not acceptable, lowers cost for consumers, ethically unacceptable; most important benefits to justify animal cloning for food production; most trustworthy sources of information on the use of cloned animals for human consumption; likeliness to buy food products from cloned animals if rated safe; likeliness to buy food products from animals where one parent was a clone; importance of labelling food products from offspring of cloned animals; assessment of benefit from cloning for food production for: consumers, farmers, food industry. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: respondent ID; country; interviewer ID; language of the interview; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; region; weighting factor.

Face-to-face interview

Telephone interview: CATI

In Bulgarien, der Tschechischen Republik, Estland, Lettland, Litauen, Ungarn, Polen, Rumänien und der Slowakei wurden neben telefonischen Befragungen auch mündliche Interviews durchgeführt.

Telephone interviews were conducted in each country with the exception of Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Latvia, Lithuania, Hungary Poland, Romania, and Slovakia where both telephone and face-to-face interviews were conducted (70% webCATI and 30% F2F interviews).

Bevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter

Population aged 15 years and above

Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.4816
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.4816
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; GALLUP EUROPE, Brussels, Belgium; FOCUS AGENCY, Prague, Czech Republic; HERMELIN, Copenhagen, Denmark; IFAK, Taunusstein, Germany; SAAR POLL, Tallinn, Estonia; METRON ANALYSIS, Athens, Greece; GALLUP SPAIN, Spain; EFFICIENCE3, Reims, France; GALLUP UK, London, United Kingdom; CYMAR, Nikosia, Cyprus; DEMOSKOPEA, Rome, Italy; LATVIAN FACTS, Latvia; BALTIC SURVEY, Vilnius, Lithuania; GALLUP EUROPE, Luxembourg, Luxembourg; GALLUP HUNGARY, Budapest, Hungary; MISCO, Valletta, Malta; TELDER, Al Leusten, Netherlands; SPECTRA, Linz, Austria; GALLUP POLAND, Warsaw, Poland; CONSULMARK, Lisbon, Portugal; VALICON, Ljubljana, Slovenia; FOCUS AGENCY, Bratislava, Slovakia; HERMELIN, Norrköping, Sweden; HERMELIN, Pori, FinlandVITOSHA, Sofia, Bulgaria; GALLUP ROMANIA, Bucharest, RomaniaThe Gallup Organisation, Brussels (International Co-Ordination)
Publication Year 2008
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Denmark; Germany; Spain; Greece; France; Ireland; Italy; Luxembourg; Netherlands; Austria; Portugal; Finland; Sweden; United Kingdom; Czech Republic; Estonia; Cyprus; Lithuania; Latvia; Hungary; Malta; Poland; Slovenia; Slovakia; Bulgaria; Romania