Flash Eurobarometer 281 (Survey on the Attitudes of Europeans Towards Tourism, Autumn 2009)

DOI

Urlaubsverhalten und Urlaubspläne in Europa.

Themen: Unternommene Reise mit mindestens einer Übernachtung im Jahr 2009; Kürzung des Urlaubsbudgets auf Grund der aktuellen wirtschaftlichen Situation; Art der Veränderungen und Einsparungen des Urlaubsbudgets; Art der reduzierten Freizeitaktivitäten aufgrund von notwendigen Einsparungen; Reisemonat des Haupturlaubs; Reiseziel; Präferenz für bekanntes oder neu entstehendes Reiseziel; Gründe für eine Last-Minute-Buchung; wichtigste Einflussfaktoren bei der Entscheidung für ein Reiseziel und die Unterkunft; Berücksichtigung von Umweltaspekten bei der Entscheidung über einen Urlaub; Vorhandensein ausreichender finanzieller Mittel zur Realisierung des geplanten Urlaubs; Art der geplanten Urlaubsform im Jahr 2010. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Anzahl der Kontaktversuche; Region; Gewichtungsfaktor.

Travel behaviour in 2009. Holiday plans for 2010.

Topics: number of travels in 2009 for private purposes for a minimum of one night; impact of the current economic situation on the personal holiday plans in 2009; ways of cutting back holiday budget: fewer holidays or short trips, reduced length, cheaper means of transportation, cheaper accommodation, closer distance of destination, changes in travel period; kind of leisure spending reduced most: entertainment, cultural activities, restaurants and cafés, shopping, beauty and wellness treatments, sports and other activities; month of main holiday in 2009; type of destination: traditional, non-traditional; booking via last-minute offer; reasons for booking last-minute; influence of the following factors on personal holiday destination: quality of service, price, value for money, cultural attractiveness, eco-friendliness, social considerations, safety and security; consideration of environmental issues; ability to afford planned holidays; holiday plans in 2010. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; call history; region; weighting factor.

Face-to-face interview

Telephone interview: CATI

In Bulgarien, der Tschechischen Republik, Estland, Lettland, Litauen, Ungarn, Polen, Rumänien und der Slowakei wurden neben telefonischen Befragungen auch mündliche Interviews durchgeführt.

Telephone interviews were conducted in each country, with the exception of Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Latvia, Lithuania, Hungary, Poland, Romania, and Slovakia where both telephone and face-to-face interviews were conducted.

Bevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter

Population aged 15 years and above

Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10082
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.10082
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; GALLUP EUROPE, Brussels, Belgium; FOCUS AGENCY, Prague, Czech Republic; HERMELIN, Copenhagen, Denmark; IFAK, Taunusstein, Germany; SAAR POLL, Tallinn, Estonia; METRON ANALYSIS, Athens, Greece; GALLUP SPAIN, Spain; EFFICIENCE3, Reims, France; GALLUP UK, London, United Kingdom; CYMAR, Nikosia, Cyprus; DEMOSKOPEA, Rome, Italy; LATVIAN FACTS, Latvia; BALTIC SURVEY, Lithuania; GALLUP EUROPE, Luxembourg, Luxembourg; GALLUP HUNGARY, Budapest, Hungary; MISCO, Valletta, Malta; MSR, Naarden, Netherlands; SPECTRA, Linz, Austria; GALLUP POLAND, Warsaw, Poland; CONSULMARK, Lisbon, Portugal; VALICON, Ljubljana, Slovenia; FOCUS AGENCY, Bratislava, Slovak Republic; HERMELIN, Norrköping, Sweden; NORSTAT FINLAND OY, Pori, Finland; VITOSHA, Sofia, Bulgaria; GALLUP ROMANIA, Bucharest, Romania; The GALLUP Organisation, Brussels/The GALLUP Organisation, Hungary(International Co-Ordination)
Publication Year 2010
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Denmark; Germany; Spain; Greece; France; Ireland; Italy; Luxembourg; Netherlands; Austria; Portugal; Finland; Sweden; United Kingdom; Czech Republic; Estonia; Cyprus; Lithuania; Latvia; Hungary; Malta; Poland; Slovenia; Slovakia; Bulgaria; Romania