Flash Eurobarometer 121/C (Euro Attitudes in May 2002 - Euro Members)

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Einstellung der Bevölkerung zur Euro-Einführung in den Euroländern. Themen: Informiertheit über den Euro; Vorbereitung auf die Einführung; Einschätzung der dualen Preisauszeichnung als hilfreich; hilfreichste Institution (Banken, Medien usw.) bei der Einführung; Einschätzung der Probleme bei der Einführung; persönliche Schwierigkeiten mit der Unterscheidung und Handhabung der Münzen und Banknoten; Veränderungen des Kaufverhaltens durch die Einführung; Häufigkeit des Umrechnens von Euro in die Landeswährung bei Einkäufen; Verwendung eines Taschenrechners oder Umrechners; persönliche Wahrnehmung der Häufigkeit von Preisauf- bzw. Preisabrundungen bei der Umrechnung von Euro in die Landeswährung; präferierte Zeitspanne für die duale Auszeichnung und die Übergangsfrist; Kenntnis über Benutzbarkeit der Euro-Münzen und -Banknoten im Euroland; Einschätzung der Erleichterungen durch die Euro-Einführung: vereinfachter internationaler Preisvergleich, Entwicklung des Euro zu einer internationalen Währung ähnlich dem US-Dollar, Erwartung eines wirtschaftlichen Wachstums innerhalb der Euroländer, Erwartung einer Angleichung der Euroländer, Entstehung neuer Jobs, erwartete Erleichterung des Einkaufens, Reiseerleichterung innerhalb der EU, Erwartung einer Preisstabilität in der Eurozone, persönliche Vorteile durch die Euro-Einführung sowie Wegfall von Umtauschgebühren; Sorge um den Wechselkurs des Euro im Verhältnis zum US-Dollar; Beurteilung der Integrationsfunktionen des Euro; allgemeine Einstellung zum Euro; Beurteilung des Ablaufs der Euro-Umstellung; Einschätzung der Euro-Einführung als historischen Vorgang. Demographie: Alter; Geschlecht; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf.

Attitude of the population for the Euro introduction in the participating Euro-countries. Topics: State of information on the Euro; preparation for the introduction; assessment of the dual pricing as helpful; the most helpful institution (banks, media etc.) during introduction; assessment of the problems during introduction; personal difficulties with the distinction and handling of the coins and banknotes; changes in purchasing behaviour caused by the introduction; frequency of converting Euro into the national currency whilst shopping; use of a pocket calculator or converter; personal perception of frequency of rounding up or down prices when converting the Euro into the national currency; estimation on when payment of purchases made by interviewees will only be carried out in Euro; preferred time scale for dual pricing and the transition period; knowledge on usability of the Euro coins and banknotes abroad in Euro countries; assessment of facilitation caused by introducing the Euro: simplified international price comparisons, development of the Euro to an international currency similar to the U.S. dollar, expectation of an economic growth within the Euro-countries, expectation of an approximation of the Euro-countries, emergence of new jobs, simplification of shopping in other Euro-countries, ease of travelling within the EU, expectation of price stability in the Euro zone, personal advantages caused by the Euro introduction as well as the elimination of conversion fees; concern about the exchange rate of the Euro in comparison to the Dollar; judgement of the integrative functions of the Euro; general attitude towards the Euro; judgement of the course of the Euro transition, view of the introduction of the Euro as a historical event. Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position; region; degree of urbanization.

Telephone interview

Bevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter

Continental population aged 15 and over

Wahrscheinlichkeitsauswahl

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DOI https://doi.org/10.4232/1.3667
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.3667
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Christensen, Thomas; Magny, Renaud Soufflot De; DIMARSO, Brüssel, Belgien EMNID, Bielefeld, Deutschland ICAP, Athen, Griechenland DEMOSCOPIA, Madrid, Spanien SUOMEN GALLUP, Espoo, Finnland SOFRES, Montrouge, Frankreich IRISH MARKETING SURVEYS, Dublin, Irland DOXA, Mailand, Italien ILRES, Luxemb
Publication Year 2002
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OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Germany; Finland; France; Greece; Ireland; Italy; Luxembourg; Netherlands; Austria; Portugal; Spain