Meinungsbildner 1991 Opinion Makers 1991

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Einstellungen von Eliten und meinungsbildenden Personen zuwirtschaftspolitischen Fragen. Themen: Wichtigste Aufgaben von Großunternehmen; vermuteteEntwicklung des Dollarkurses bis Ende 1991 und derWachstumsrate des Bruttosozialprodukts im Jahr 1991;Inflationserwartung für das Jahr 1991; erwarteteArbeitslosenzahl; präferierte Maßnahmen zur Bekämpfung derArbeitslosigkeit; Beurteilung der Wichtigkeit einereuropäischen Kooperation in ausgewählten Bereichen;kompetenteste Politiker in ausgewählten Sachgebieten;Print-Mediennutzung; Beurteilung von deutschen Produkten iminternationalen Wettbewerb; Auswirkungen des EG-Binnenmarktesauf ausgewählte Branchen in der BRD; Prognose für dieBundestagswahl; Auswirkung einer rot-grünen Koalition auf dieWirtschaft; Parteipräferenz; präferierte Maßnahmen für eineflexiblere Regelung der Arbeitszeit; Branchenzugehörigkeit undpersönliches Interesse an Branchen; Wichtigkeit verschiedenerEigenschaften für Unternehmen. Demographie: Alter; Geschlecht; Bundesland; berufliche Position und Aufgabengebiet des Befragten.

Attitudes of elites and persons influencing opinion on questions ofeconomic policy. Topics: most important tasks of large concerns; expected developmentof the Dollar exchange rate to the end of 1991 and the growth rate ofthe gross national product in 1991; inflation expectation for 1991;expected unemployment figures; preferred measures to combatunemployment; judgement on the importance of European cooperation inselected areas; most able politicians in selected subject areas; printmedia usage; judgement on German products in international competition;effects of the EC domestic market on selected areas of business in theFRG; prediction for the Federal Parliament election; effect of ared-green coalition on the economy; party preference; preferredmeasures for flexible regulation of working hours; area of businessaffiliation and personal interest in areas of business; importance ofvarious characteristics for companies. Also encoded was: position and area of responsibility of respondent.

Schriftliche und mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Written and oral survey with standardized questionnaire

Meinungsbildende Personen in wirtschaftspolitisch relevanten Bereichen. Als Zielgruppen für die Befragung waren definiert worden: Politiker, leitende Beamte, Gewerkschaftler, Journalisten, Manager und Bankiers

Persons influencing opinion in areas relevant to economics policy. The following were defined as target groups for the survey: politicians, senior officials, trade unionists, journalists, managers and bankers.

Auswahlverfahren Kommentar: Geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.2290
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.2290
Provenance
Creator MARPLAN, Offenbach
Publisher GESIS Data Archive
Contributor MARPLAN, Offenbach
Publication Year 1992
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OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany