Studenten-Intervallstudie Leistung SIL-EX 1984 Students Interval Study Achievement, SIL-EX 1984

DOI

Ursachen, Faktoren und Bedingungen des vorzeitigen Abgangs ausdem Hochschuldirektstudium der DDR in Abhängigkeit von derPersönlichkeitsentwicklung vorzeitig exmatrikulierterStudentInnen. Themen: Wertorientierungen; Herausbildung des Studienwunsches;Studienfachwahl, Studienbewerbung; Studienerfolgssicherheit;Informiertheit über Studium und Beruf; Studienmotivation;Bildungsweg zur Hochschulreife, Abiturnote; Zeitraum zwischenAbitur und Studienbeginn; Anstrengungsbereitschaft, Beschäftigungmit Fachproblemen, wissenschaftlicher Arbeitsstil, Befindlichkeitim Studium; Studienleistung; Zufriedenheit mit Arbeits- undLebensbedingungen am Hochschulort; Gründe für Mißerfolge imStudium; Zeitpunkt Studienabbruch; Gründe des vorzeitigenStudienabbruchs; offizielle Exmatrikulationsbegründung;Einstellung zur Abgangsentscheidung, Bewertung durch anderePersonen; Charakteristik der aktuellen Tätigkeit, Ausübung deserlernten Berufs; Hauptbogen SIL A (1982): Wertorientierungen zurLebensgestaltung; gesellschaftspolitischesVerantwortungsbewußtsein; ideologische Verbundenheit;Weltanschauung; SED-Mitgliedschaft; gesellschaftliche, fachlicheund Freizeitaktivitäten vor dem Studium; bisherige Qualifikationund Tätigkeiten; Funktionen in der FDJ; Teilnahme anLeistungsvergleichen; Beschäftigung mit bestimmten Fachgebieten;Bildungsweg zur Hochschulreife, Abschlußprädikat; retrospektiveLeistungsselbsteinschätzung; territoriale Herkunft,Familienkonstellation in Kindheit; Erziehungsstil im Elternhaus;Atmosphäre, Kommunikations- und Tätigkeitsinhalte, Bücherbesitzim Elternhaus; Geschwister; Eltern: Klassenzugehörigkeit,Tätigkeit, Qualifikation, Alter, Parteizugehörigkeit,Weltanschauung; Elternhaus und Bildungsweg/Studienfach;Vollständigkeit des Elternhauses; eigener Bücherbesitz;Vorstellungen von Partnerschaft und eigener familiärerLebensgestaltung; aktuelle feste Partnerbeziehung amHochschulort, bestehende Schwangerschaft; Einstellung zuPartnerschaft und Studium; Einstellung zu Bildungsweg,Studienfach, Studium, Beruf; Informiertheit bei Studienbeginn;Studienfachwahl; persönliche Bedeutung der Hochschulbildung;Vorstellungen vom studentischen Leben; Vorhaben für das Studium;Identifikation mit dem Studentsein, Anstrengungsbereitschaft,Studienerfolgssicherheit, Beschäftigung mit Fachproblemen,wissenschaftlicher Arbeitsstil, Verhältnis zwischen Lehrkräftenund Studenten; Studienfach- und Berufsverbundenheit;leiterrelevante Persönlichkeitsmerkmale; beruflicheAntizipationen, Einsatzwünsche; psychophysische Beschwerden;persönliches Wohlbefinden. Zusatzbogen bei SIL A: Motive undFaktoren der Entscheidung für Bildungsweg, Studium, Studienfachund Einfluß auf Entscheidung; Ähnlichkeit von Studienfach undFacharbeiterabschluß; Selbsteinschätzung hinsichtlich der Eignungfür das Studium; Informationsquellen vor dem Studium;Vorpraktikum, Qualifizierung.

Reasons, factors and conditions of prematurely leaving GDR college studies depending on personality development of students prematurely discontinuing studies. Topics: Moral orientations; development of desire to study; selection of subject, application for admission to college; certainty of study success; extent to which informed about studies and occupation; motivation for studies; path of education to high school graduation, high school graduation grade; time period between high school graduation and start of studies; willingness to make an effort, occupation with technical problems, scientific work style, condition during studies; study achievement; satisfaction with working and living conditions in university city; reasons for failures during studies; point in time of interruption of course of study; reasons for premature interruption of course of study; official justification for dropping out; attitude to decision to quit, evaluation by other persons; characteristic of current activity, exercise of occupation learned. Primary questionnaire SIL A (1982): moral orientations on structuring life; social-political sense of responsibility; ideological solidarity; world view; SED membership; social, technical and leisure activities before studies; previous qualification and activities; functions in FDJ; participation in achievement comparisons; occupation with certain fields of specialization; path of education to high school graduation, final grade; retrospective achievement self-assessment; territorial origins, family constellation in childhood; child-raising style in parental home; atmosphere, communication and activity contents, possession of books in parental home; siblings; parents: class affiliation, activity, qualification, age, party affiliation, world view; parental home and path of education/subject; completeness of parental home; personal possession of books; concepts of partnership and personal structuring of family life; current firm partner relation in university city, current pregnancy; attitude to partnership and studies; attitude to path of education, subject, studies, occupation; extent to which informed at start of studies; choice of subject; personal significance of college education; concepts of student life; intent for studies; identification with being a student, willingness to make an effort, certainty of study success, occupation with technical problems, scientific work style, relationship between teachers and students; subject and occupation solidarity; personality characteristics relevant for leaders; occupational anticipations, desired deployment; psycho-physical complaints; personal well-being. Supplemental form for SIL A: motives and factors of the decision for path of education, studies, subject and influence on decision; similarity of subject and skilled worker degree; self-assessment regarding the aptitude for studies; sources of information before studies; prior practical training, qualification.

Self-administered questionnaire: Paper

Postalische Befragung Dokumentenanalyse

Mail survey, document analysis

Vorzeitige AbgängerInnen aus dem 1. Studienjahr von 15 Universitäten und Hochschulen (SIL-Population), die im Zeitraum vom 01.09.1982 bis zum 30. 11. 1983 ihr Studium abbrachen.

College drop-outs from the 1st year of studies at 15 universities and colleges (SIL-Population) who terminated their studies prematurely in the time period from 1 Sept. 1982 until 30 Nov. 1985.

Sampling Procedure Comment:

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6136
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6136
Provenance
Creator Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig; Laboratorium Für Studentenforschung An Der Karl-Marx-Universität Leipzig
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Zentralinstitut Fuer Jugendforschung, Leipzig; Laboratorium Fuer Studentenforschung An Der Karl-Marx-Universitaet Leipzig; Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig: Laboratorium Für Studentenforschung An Der Karl-Marx-Universität Leipzig; GESIS
Publication Year 1984
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990)