Qualitätsuntersuchung an Schulen zum Unterricht in Mathematik (QuaSUM) Quality Assessment of Mathematics Instruction at Schools (QuaSUM)

DOI

Das Ministerium für Bildung, Jugend und Sport des Landes Brandenburg hat im Februar 1999 die Durchführung und Auswertung der Qualitätsuntersuchung an Schulen zum Unterricht in Mathematik (QuaSUM) in Auftrag gegeben. Zentrale Anliegen dieser wissenschaftlichen Untersuchung waren die Erhebung von Lernständen am Ende der Jahrgangsstufen 5 und 9 im Fach Mathematik sowie die Analyse von inner- und außerschulischen Bedingungen, die unterschiedliche Lernstände auf den Ebenen Schulformen bzw. Kursniveaus, Schulen innerhalb von Schulformen und Klassen bzw. Kursen innerhalb von Schulen erklären können. (Projekt/IQB)

In February 1999, the Ministry of Education, Youth and Sport of the German federal state of Brandenburg commissioned the quality assessment of mathematics instruction at schools (QuaSUM) to be conducted and evaluated. The main concern of this study was to investigate the learning outcomes in mathematics at the end of grades 5 and 9 and to analyse the contextual factors both inside and outside school that can be responsible for disparities in learning outcomes between different school forms or course levels, respectively, or else between schools of the same school type, and between grades or courses at the same school. (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire.Paper

MeasurementsAndTests.Educational

CrossSection

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Schüler der Jahrgangsstufen 5 (N=ca. 3.200) und 9 (N=ca. 9.300) an allgemeinbildenden Schulen (N=180); Klassen (N=ca. 500)

Students in grade 5 (N=ca. 3.200) and 9 (N=circa 9,300) at General Education Schools (N=180); Classes (N=circa 500)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Systematische Zufallsauswahl

Probability Sample: Systematic Random Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Eltern; Lehrkräfte; Schulleitung; Schüler###

Survey Unit: Parents; Teachers; Principals; Students###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_quasum_v1
Related Identifier IsDocumentedBy http://www.grundschulpaedagogik.uni-bremen.de/lehre/2001ws/gspaed/pisa/quasum-end.pdf
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_quasum_v1
Provenance
Creator Lehmann, Dr. Rainer; Ministerium Für Bildung, Jugend Und Sport Des Landes Brandenburg
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2010
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Brandenburg