Die Schule als Sozialisationsinstanz The school Socialization Authority

DOI

Das Verhalten in der Schule, Leistungsdruck, Rauschmittelkonsum und dieschulische Sozialisation von Kölner Schülern. Themen: Motivation für aktive Beteiligung am Unterricht; Kritik an denLehrern; Reaktionen der Lehrer auf Kritik an der Unterrichtsform;Zufriedenheit mit der eigenen Schulleistung; empfundener Leistungsdruckdurch die Erwartungen der Eltern; Autoritätsverhalten der Eltern;Beurteilung der Wichtigkeit von Schulfächern; Verhalten bei ungerechterBehandlung durch die Lehrer; Zufriedenheit mit dem Umfang derMitbestimmungsrechte in der Schule; Beurteilung der Schülermitverwaltungund Einstellung zur Mitbestimmung; Orientierung des eigenen Verhalten andem Verhalten der Klassenkameraden; Art der erfahrenen Sanktionen undBeurteilung der Wirkung auf das eigene Verhalten; Stellung in derKlasse; Rauschmittelkonsum der Klassenkameraden und eigene Neigung zumHaschischkonsum; Art der konsumierten Rauschmittel und Zeitpunkt desErstkonsums; Freundschaften; Parteipräferenz; soziale Herkunft. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Anzahl der Geschwister;Konfession; Wohnsituation; Mediennutzung.

Conduct in school, achievement pressure, use of intoxicants and schoolsocialization of Cologne schoolchildren. Topics: Motivation for active participation in instruction; criticismof the teachers; reactions of the teachers to criticism of the form ofinstruction; satisfaction with personal school achievement; perceivedachievement pressure from the expectations of parents; authority habitsof parents; judgement on the importance of school subjects; conductwith unfair treatment by the teachers; satisfaction with extent ofrights to co-determination in school; judgement on the student counciland attitude to co-determination; orientation of personal conduct onthe conduct of classmates; type of sanctions experienced and judgementon the effect on personal conduct; position in the class; use ofintoxicants by classmates and personal inclination to use hashish; typeof intoxicants used and time of first use; friendships; partypreference; social origins. Demography: age (classified); sex; number of siblings; religiousdenomination; housing situation; media usage.

Self-administered questionnaire: Paper

Schriftliche Befragung in Gruppensituation

Written survey in a group situation

Mittel- und Oberstufe 8. bis 12. Klasse eines Gymnasiums in Köln

Entire middle and upper level of the 8th to 12th grades of a high school in Cologne.

Vollerhebung; Auswahlverfahren Kommentar: Totalerhebung

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0630
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0630
Provenance
Creator Bauer, Michael; Reuband, Karl-Heinz
Publisher GESIS Data Archive
Contributor M. Bauer, Koeln; GESIS
Publication Year 1972
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage North Rhine-Westphalia - Cologne