Flash Eurobarometer 268 (Consumer Protection and Consumer Rights in Estonia, Latvia and Lithuania; Special Target Survey, wave 2 and 3)

DOI

Verbraucherschutz und Verbraucherrechte in Estland, Lettland und Litauen.

Themen: Rezeption von Mitteilungen über Verbraucherrechte; Themen dieser Mitteilungen; Rezeption von Werbebotschaften oder Artikeln in der jüngsten Vergangenheit, die auf Verbraucherrechte hinwiesen; wichtigste Informationsquellen; Beurteilung dieser Information als hilfreich; Charakterisierung dieser Informationen als leicht verständlich, leicht zu erinnern und überzeugend dargestellt; Selbsteinschätzung der Kenntnisse über Verbraucherrechte und Informationsinteresse in den Bereichen Haushaltswaren, Kredite, Pauschalreisen, Flugreisen, Internetkäufen, Telefonrechnung und bei irreführender Werbung; präferierte Informationsquelle für die eigenen Verbraucherrechte im Falle eines Problems; präferierte Art und Weise der Kontaktaufnahme zur Verbraucherberatung; Bekanntheitsgrad von Verbraucherschutzorganisationen (gestützte und ungestützte Fragestellungen); eigene Kontaktaufnahme mit diesen Organisationen; Zufriedenheit mit dem Beratungsergebnis; Vertrauen in diese Institutionen; Bereitschaft zu einer Mitgliedschaft in einem unabhängigen Verbraucherschutzverein; Bereitschaft zur Zahlung eines bestimmten Mitgliedsbeitrags; Bereitschaft zur Mitgliedschaft unter der Voraussetzung steuerlicher Absetzbarkeit als Spende; Vergleich der Konsumentenrechte im eigenen Land mit denen im übrigen Europa; Beurteilung der Verkäufer und Dienstleister im Lande hinsichtlich der Einhaltung von Verbraucherrechten; Beurteilung des Justizsystems hinsichtlich einer effizienten Bestrafung von Unternehmen, die Verbraucherrechte missachten; eigene Verbraucherschutzprobleme in den Bereichen Telefonrechnung, Haushaltswaren, Krediten, Reiseveranstalter, Fluglinien und Internetkäufe; eigene Reaktion auf diese Probleme; eigene Erfahrung mit irreführender Werbung oder unfairer Behandlung als Konsument. Demographie: Geschlecht; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Welle; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Anzahl der Kontaktversuche; Region; Gewichtungsfaktor.

Consumer rights in Estonia, Latvia, and Lithuania.

Topics: recent awareness of messages about consumer rights; topics of these messages; recent awareness of advertisements or articles naming consumer rights; recent awareness of information about consumer rights regarding returning faulty goods (only in EE), consumer credits (only in LT and in LV), holiday packages, or internet shopping; recent awareness of advertisements or articles with a consumer learning about her rights; source of the information on consumer rights; assessment of the usefulness of the information; assessment of the information as (only in EE): easy to understand, easy to remember, convincing; self-rated knowledge of consumer rights and interest in additional information regarding: malfunction of recently bought electronic or household devices, unexpected additional fees and charges on credits, package holiday differing from brochure, delayed or cancelled flights, dislike of goods ordered via the internet or via teleshopping, problems with phone bill, misleading advertising; preferred way of information; first point of information in case of problems with products, services, or sellers; knowledge of selected institutions and organisations dealing with the protection of consumer rights and use of the provided services; satisfaction with outcome; awareness of a consumer free phone line and assumed use (only in LT); most trustworthy sources of information on consumer rights; willingness to support an independent consumer organisation by paying an annual membership fee, by giving a donation deductible from income taxes, by giving this organisation a percentage of the own taxes instead of paying them to the government; comparison of national consumer rights and protection with other EU countries; national sellers respect consumer rights the same as in other EU countries; efficiency of the national justice in punishing misleading or cheating businesses; problems with (only in EE): telephone or mobile phone companies, shops selling electronic or household devices, banks or other credit providers, travel agencies, airlines, buying on the internet or via teleshopping; dealing with the problem (only in EE); personally experienced misleading advertising or unfair commercial practice (only in EE). Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; wave; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; call history; region; weighting factor.

Telephone interview

Bevölkerung im Alter zwischen 21 und 45 Jahren

Population aged between 21 and 45 years

Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10242
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.10242
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; SAAR POLL, Tallin, Estonia; LATVIAN FACTS, Riga, Latvia; BALTIC SURVEY, Vilnius, Lithuania; The GALLUP Organization Hungary, Budapest (International Co-Ordination)
Publication Year 2011
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Estonia; Latvia; Lithuania