Flash Eurobarometer 264 (EU Citizens’ Perceptions about Competition Policy)

DOI

Einstellung zum Wettbewerb zwischen Unternehmen und die Wettbewerbspolitik der Europäischen Union.

Themen: Perzipierte Vorteile und Nachteile des Wettbewerbs zwischen Unternehmen: günstigere Preise für den Konsumenten, größere Auswahl für den Konsumenten, Preisabsprachen sollten nicht erlaubt sein, finanzielle Unterstützung durch die Regierung bewirken unfaire Vorteile für das Unternehmen gegenüber den Wettbewerbern, finanziell unterstützte Unternehmen sollten vom europäischen Wettbewerb ausgeschlossen werden, Unternehmensfusionen verzerren den Wettbewerb, Wettbewerbskontrolle schafft Vorteile für den Verbraucher, Kleinunternehmen sind vor dem Wettbewerb von Großunternehmen zu schützen; Rezeption von Wettbewerbsthemen in den Medien; Branchen, bei denen mangelnder Wettbewerb festgestellt wird; Auswirkungen dieses mangelnden Wettbewerbs; Informationsinteresse zur europäischen Wettbewerbspolitik. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Region; Gewichtungsfaktoren.

Attitude towards EU competition policy.

Topics: attitude towards selected statements regarding competition between companies: allows for better consumer prices, allows for more choice for consumers, price agreements should be interdicted, companies receiving financial aid from governments are given unfair advantages over their competitors, companies receiving financial aid from governments should be interdicted to compete on European level, mergers between large companies distort competition, consumers and society in the own country benefit from controlling competition at national and at European level, necessity to protect small companies; perception of the aforementioned issues in the media in the last year; most important sectors lacking competition in prices and product choice and reasons for this; desire for more information on selected issues of competition policy. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; region; weighting factor.

Telephone interview: CATI

Face-to-face interview

Telefonische Befragung mit standardisiertem Fragebogen mit Ausnahme von Bulgarien, der Tschechischen Republik, Estland, Lettland, Litauen, Ungarn, Polen, Rumänien und der Slowakei, wo neben telefonischen Befragungen auch mündliche Befragungen durchgeführt wurden.

Telephone interviews were conducted in each of the EU Member States, with the exception of Bulgaria, the Czech Republic, Estonia, Latvia, Lithuania, Hungary, Poland, Romania, and Slovakia, where both telephone and face-to-face interviews were conducted.

Personen im Alter von 15 Jahren und älter

Population aged 15 years and over

Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10217
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.10217
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; GALLUP EUROPE, Brussels, Belgium; FOCUS AGENCY, Prague, Czech Republic; HERMELIN, Copenhagen, Denmark; IFAK, Taunusstein, Germany; SAAR POLL, Tallinn, Estonia; METRON ANALYSIS, Athens, Greece; GALLUP SPAIN, Spain; EFFICIENCE3, Reims, France; GALLUP UK, London, United Kingdom; CYMAR, Nicosia, Cyprus; DEMOSKOPEA, Rome, Italy; LATVIAN FACTS, Riga, Latvia; BALTIC SURVEY, Vilnius, Lithuania; GALLUP EUROPE, Luxembourg, Luxembourg; GALLUP HUNGARY, Budapest, Hungary; MISCO, Valletta, Malta; MSR, Naarden, Netherlands; SPECTRA, Linz, Austria; GALLUP POLAND, Warsaw, Poland; CONSULMARK, Lisbon, Portugal; CATI D.O.O, Ljubljana, Slovenia; FOCUS AGENCY, Bratislava, Slovakia; HERMELIN, Norrköping, Sweden; NORSTAT FINLAND OY, Pori, Finland; VITOSHA, Sofia, Bulgaria; GALLUP ROMANIA, Bucharest, Romania; The GALLUP Organisation, Brussels / The GALLUP Organisation, Hungary(International Co-Ordination)
Publication Year 2011
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Bulgaria; Czech Republic; Denmark; Germany; Greece; Estonia; Spain; France; Ireland; Italy; Cyprus; Lithuania; Latvia; Luxembourg; Hungary; Malta; Netherlands; Austria; Poland; Portugal; Romania; Slovenia; Slovakia; Finland; Sweden; United Kingdom