Studenten-Intervallstudie Leistung Nachwuchskaderstudium Leitung (NWK-Leiter) 1985/86 Student Interval Study Achievement Junior Cadre Studies Leadership (NWK-Leaders) 1985/86

DOI

Entwicklung von Leiterbereitschaft und Leiterfähigkeiten beibesonders leistungsstarken und für die Leitertätigkeit befähigtenund geeigneten StudentInnen. Themen: Bildungsweg zur Hochschulreife; Qualifikation;Tätigkeiten, Berufstätigkeit vor dem Studium; Leiterfunktionenvor dem Studium in FDJ, Partei, Massenorganisation, Betrieb,Arbeitsgemeinschaft; führende Position in der Gruppe oderGemeinschaft; Studienfachwahl, Motive, Berufsorientierung,Umlenkung, Anregung für Studienbewerbung; Hochschuleinrichtung,wirtschaftswissenschaftliche Fachrichtung, Matrikel;Tätigkeitsbereich nach Studienabschluß und Informiertheitdarüber; Abschluß eines Arbeitsvertrags; Verhältnis zwischenLehrkräften und Studenten; Berufsverbundenheit; Studien- undStudienfacheinstellung; Einstellung zum NachwuchskaderstudiumLeitung, Erwartung und Bewertung; Mitarbeit an Forschungsaufgabenim Studium; Bedeutung von Ausbildungsformen an der Hochschule fürkünftige Leitertätigkeit; Leiterfähigkeiten - Wunschbild;subjektive Bedingungen für die Übernahme einer Leiterfunktionnach Studium; Zeitpunkt für Leitertätigkeit, Entschluß undZweifel am Ziel einer Leitertätigkeit; personelle Anregung zurÜbernahme einer Leiterfunktion; Motive für die Teilnahme amNachwuchskaderstudium-Leiter und Erwartungen daran; Bewertung derQualität des Nachwuchskaderstudiums; Studienleistung,Leistungsstipendium; Zeitbudget für fakultative Studienaufgaben,gesellschaftlich-politische Betätigung, geistig-kulturelleRezeption; Selbsteinschätzung fachlicher, politischer,gesellschaftlicher, kultureller Aktivitäten in und außerhalb vonLehrveranstaltungen; Leitungsfunktion während des Studiums inPartei, FDJ, Massenorganisation, Studentenklub, Kultur-undSportgruppe und Motive dafür; SED-Mitgliedschaft oder Kandidatur;Bewertung des Erfolgs verschiedener Studientätigkeiten,Studienengagement; Technik-Interesse, Einstellung zumwissenschaftlich-technischen Fortschritt; beruflicheQualifikation, Leitungstätigkeit der Eltern; psychophysischeBeschwerden; Arzneimittelgebrauch; Schlafdauer;Genußmittelkonsum; aktuelle Partnerbeziehung, Vorstellungen vonPartnerschaft und eigener familiärer Lebensgestaltung;Kinderwunsch. ZusatzfragebogenNachwuchskaderstudium-Leiterassistent: Diplomprädikat;Sozialbeziehungen, Kollektivklima, Verhältnis zum Vorgesetzten;Einstellung zum beruflichen Entwicklungsweg; Identifikation mitHochschulstudium, ökonomischem Fach, Nachwuchskaderstudium;gegenwärtige Leitertätigkeit, Funktionärstätigkeit;Praxiswirksamkeit des Studiums, derNachwuchskaderstudium-Ausbildung.

Development of leader readiness and leader capabilities among students with particularly strong achievements and capable of leadership activities. Topics: Education path to high school graduation; qualification; activities, employment before college; leader functions before college in FDJ, party, mass organization, company, team; leading position in the group or community; subject choice, motives, occupation orientation, re-direction, stimulus for application for admission to college; university facility, economic-scientific subject area, matriculation register; activity area after conclusion of course of study and extent to which informed about this; conclusion of employment contract; relationship between teachers and students; occupation ties; attitude to studies and subject; attitude to junior cadre studies leadership, expectation and evaluation; participation in research tasks in studies; significance of education forms at the university for future leadership activity; leadership abilities - desired image; subjective conditions for acceptance of a leadership function after college; point in time for leadership activity, decision and doubt in the goal of a leadership activity; personal stimulus to acceptance of a leadership function; motives for participation in junior cadre studies leadership and expectations of it; evaluation of quality of the junior cadre studies; study achievement, achievement scholarship; time budget for facultative study tasks, social-political activity, mental-cultural reception; self-assessment of technical, political, social, cultural activities in and outside of courses; management function during studies in party, FDJ, mass organization, student club, culture and sport group and motives for this; SED membership or candidacy; evaluation of outcome of various study activities, study engagement; interest in technology, attitude to scientific-technical progress; occupational qualification, management activity of parents; psycho-physical complaints; use of medication; duration of sleep; use of semi-luxury foods, tobacco and alcohol; current partner relation, concepts of partnership and structuring personal family life; desire for children. Supplemental questionnaire junior cadre studies leadership assistent: diploma grade; social relations, collective climate, relationship with superiors; attitude to occupational development path; identification with college studies, economic subject, junior cadre studies; current leadership activity, functionary activity; effectiveness of studies in practice of the junior cadre studies training.

Self-administered questionnaire: Paper

Schriftliche Befragung

Written survey

StudentInnen des jeweils 4. Studienjahres der Matrikel 1982 und 1983 aller vier Nachwuchskaderstudium- Bildungseinrichtungen - Hochschule für Ökonomie Berlin-Karlshorst (HfÖ), Karl-Marx-Universität Leipzig, Technische Universität Dresden, Technische Hochschule Leuna-Merseburg sowie der jeweils erste und zweite Absolventen- Jahrgang des HfÖ-Direktstudiums (Matrikel 1979 und 1980) und von Industrieinstituten (Matrikel 1981 und 1882).

All students of the 4th year of studies of the matriculation register 1982 and 1983 of all four junior cadre studies education facilities - College for Economics Berlin-Karlshorst (HfOE), Karl Marx University Leipzig, Technical University Dresden, Technical College Leuna-Merseburg as well as the first and second graduate year of the HfOE Direct Studies (matriculation register 1979 and 1980) and of industry institutes (matriculation register 1981 and 1882).

Vollerhebung; Auswahlverfahren Kommentar: Totalerhebung

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6140
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6140
Provenance
Creator Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Zentralinstitut Fuer Jugendforschung, Leipzig; GESIS
Publication Year 1986
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990)